Aanmaning of sommatie
U heeft van ons een aanmaning of sommatie ontvangen. In deze brief staat dat u een bedrag, inclusief onze incassokosten, moet betalen.
Via deze website kunt u in één keer betalen of een betalingsregeling aanvragen. Als u heeft betaald of een regeling hebt afgesproken, is de zaak daarmee afgedaan. Als u vragen heeft over deze brief, kunt u ook contact met ons opnemen.
Het is belangrijk om actie te ondernemen. Betaalt u niet? Dan heeft dat gevolgen:
- wij kunnen uw spullen in beslag nemen.
- wij vragen aan uw werkgever of uitkeringsinstantie om een deel van uw loon of uitkering aan ons over te maken.
- wij vragen aan uw bank om het geld dat op uw rekening staat aan ons over te maken.
Daarnaast zullen er extra kosten in rekening worden gebracht. Het bedrag dat u moet betalen, wordt dus hoger.
Niet kunnen betalen
Kunt u het volledige bedrag niet betalen? Neem contact met ons op! Samen zoeken we naar een oplossing. We kunnen een betalingsregeling met u afspreken. Dan betaalt u het bedrag niet in één keer, maar in termijnen. Als het nodig is, kunnen we u ook doorverwijzen naar een schuldhulpverlener.
Bezwaar maken
Als u het niet eens bent met de aanmaning kunt u bezwaar maken. Hoe u dat moet doen, verschilt per soort boete.
Hoe het werkt
Schrijf een brief waarin staat waarom u het er niet mee eens bent dat u moet betalen.
In de brief die u van ons heeft ontvangen, staat het adres waar u uw brief naartoe moet sturen. Doe dit binnen twee weken nadat u de brief hebt ontvangen.
De rechter behandelt uw brief. Hiervoor moet u kosten betalen. U kunt hier zien hoeveel.
Heeft u een laag inkomen? Vraag dan in uw brief of u minder mag betalen.